تعریف ۸۱ پروژه زودبازده برای محلات منطقه ۷ شهرداری مشهدمقدس اعمال تخفیف ۲۲درصدی درصورت پرداخت نقدی بدهی ساختمانی شهرداری مشهد تا پایان تابستان ۱۴۰۳ در صدوبیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) درباره کوچه «حاج‌حسن» مشهد که قدمتی ۱۰۰ ساله دارد صدور مجوز استخدام ۵ هزار آتش نشان در سراسر کشور استیضاح شهردار مشهد از دستورکار شورا خارج شد + فیلم کشف جسد بدون هویت در شهرک مهرگان مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، بولوار وکیل‌آباد و سه‌راه خیام در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) کیفیت هوای پنج منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (یکم مرداد ۱۴۰۳) گلایه شهروندان از سرریز آلودگی‌ قصابی‌ها به پیاده رو خیابان آیت الله عبادی مشهد شهرداری بانی پویش‌های فرهنگی | نگاهی به عملکرد موفق پویش «نذر من» در مشهد افزایش مازوت سوزی با کاهش گاز تحویلی به نیروگاه توس مشهد برگزاری کارگاه نقاشی «زیارت رنگ‌ها» با موضوع اربعین در مشهد امامی‌راد: طرقبه‌شاندیز دایه مهربان‌تر از مادر نمی‌خواهد | گسترش مشهد به سمت طرقبه‌شاندیز معضلات فراوانی درپی دارد اجرای ۱۳۰ هکتار پارک، هسته مرکزی شهر مشهد را به ارتفاعات جنوب وصل می‌کند شهروند خبرنگار | درخواست امتداد خط ۴ قطارشهری مشهد تا میامی + پاسخ فرماندار مشهدمقدس: امروز در نقطه‌نقطه شهر، پروژه فعال وجود دارد شهردار مشهدمقدس: بوستان جهان‌شهر، بزرگ‌ترین پارک شهر است پروژه جهان‌شهر؛ مهم‌ترین دستاورد دوره ششم مدیریت شهری | احداث ۱۳ پارک ویژه بانوان در مشهدمقدس درباره مزرعه تاریخی «سرده» و قناتی که مشهدی‌ها را سیراب می‌کرد
سرخط خبرها

گره‌گشایی از مرز اختلافی مشهد با طرقبه شاندیز

  • کد خبر: ۱۵۸۰۸۷
  • ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
گره‌گشایی از مرز اختلافی مشهد با طرقبه شاندیز
به گفته معاون استاندار تعیین‌تکلیف این حریم از لحاظ فنی به پایان رسیده است.

سعیده آل‌ابراهیم | شهرآرانیوز؛ گره مرز برزخی مشهد با طرقبه‌شاندیز گویا باز شده و آن‌طور که جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی، به خبرنگار شهرآرا گفته است «تعیین‌تکلیف این حریم از لحاظ فنی به پایان رسیده و قرار است ظرف یک یا دو هفته آینده با وزارت کشور مکاتبات لازم در‌این‌باره انجام شود.»

ماجرای این اختلاف مرزی به سال ۱۳۸۷ برمی‌گردد، یعنی همان‌سالی که در تقسیمات کشوری شهرستان طرقبه‌شاندیز متولد شد. تقریبا همان زمان هم بود که شورای عالی معماری و شهرسازی طرح سوم جامع مشهد را تصویب و محدوده و حریم این شهر را مشخص کرد، اما خطوط تعیین‌شده در طرح جامع مشهد با خطوط تعیین‌شده برای طرقبه‌شاندیز با هم تداخل داشت و همین‌مسئله به ریشه این اختلاف مرزی میان دو شهرستان تبدیل شد؛ اختلافی که منجر به بلاتکلیفی زمین‌های زیادی در این محدوده شده است. از سوی دیگر اختلاف بر سر این حریم، گود را برای سودجویی زمین‌خواران و تهدید فرصت‌طلبان برای تصرف طبیعت خالی کرده است؛ همچنین مانعی برای برنامه‌های توسعه‌ای است.

۳۰ خرداد‌ماه پارسال معاون دادگستری خراسان‌رضوی در پاسخ به خبرنگار شهرآرا، از ورود جدی این مجموعه به موضوع حریم اختلافی مشهد و طرقبه‌شاندیز خبر داد. سیدامیر مرتضوی که معتقد است این موضوع دو حوزه سیاسی و جغرافیایی را دربر‌ گرفته و وزارتخانه‌های کشور و راه‌و‌شهرسازی در آن دخیل هستند، همان‌زمان درباره برنامه دستگاه قضا برای تعیین تکلیف این اختلاف کهنه گفته بود: ابتدا باید این طرح در مرکز استان توسط اداره کل راه وشهرسازی و معاونت‌های سیاسی و عمرانی استانداری آماده شود و پس از آن به دو وزارتخانه مرتبط اعلام و در نهایت تصویب و ابلاغ شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

اگرچه یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان‌رضوی، اول شهریور‌ماه ۱۴۰۱ در نشستی خبری در پاسخ به خبرنگار شهرآرا از تعیین تکلیف قطعی این مرز اختلافی تا پایان همان سال خبر داده بود، خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی، هم در همان نشست دراین‌باره گفته بود: برای جمع بندی مسئله، کمیته‌ای فنی تشکیل شده است و در حال گفت وگوی نهایی با حوزه‌های تصمیم‌گیری این موضوع هستیم تا جمع‌بندی نهایی را به وزارت کشور ارائه دهیم. این موضوع بی شک تا پایان امسال به جمع بندی خواهد رسید.

مکاتبه با وزارت کشور

اگرچه سال ۱۴۰۱ به پایان رسید و خبری از حل اختلاف مرزی مشهد با طرقبه‌شاندیز نشد، اما خدایی حالا در گفتگو با خبرنگار شهرآرا می‌گوید: حریم اختلافی مشهد و طرقبه و شاندیز از لحاظ فنی تعیین‌تکلیف شده است و اگر نکته‌ای پیش نیاید، ظرف یک یا دو هفته آینده مکاتبات لازم درباره جمع‌بندی فنی با وزارت کشور انجام خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی خاطرنشان می‌کند: این جمع‌بندی با حضور مدیران شهرستان‌ها و دستگاه‌های مربوط بوده است که در نهایت وزارت کشور نیز اقدامات موردنظر را در دستور‌کار قرار می‌دهد.

او با بیان اینکه ماجرای حریم اختلافی در بازه زمانی حدود پانزده سال اتفاق افتاده است، تصریح می‌کند: اکنون تغییراتی در این محدوده رخ داده یا عناصری مانند آزادراه مشهد-چناران و تحولات در شبکه حمل‌و‌قل یا نظام کاربری به آن اضافه شده است که می‌تواند در حل این مشکل بسیار کمک کند. آزادراه مشهد-چناران بدون شک به عنوان یک عنصر مصنوع مهم در این تقسیم‌بندی‌ها تأثیرگذار است.
خدایی در پاسخ به این پرسش که قرار است دقیقا چه اتفاقی برای این حریم اختلافی بیفتد، گفت: اتفاقی که قرار است بیفتد از لحاظ فنی توضیح مفصلی دارد و پس از تأیید وزارتخانه اعلام می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->